9.5.2014

PINS: Etukortti, josta on oikeasti hyötyä?

* Yhteistyössä Suomen Blogimedian ja Lähikaupan kanssa.

Lompakkoni pullistelee erilaisia etukortteja. On leimoja pahvissa ja magneettiraitaa muovissa.

Eniten käytän plussakorttia, koska K-kauppa sattuu olemaan lähimarkettini. Plussan kerääminen aiheuttaa kuitenkin ristiriitaisia tunteita.

Monia ärsyttää ostosten seuraaminen. Minua ei vähempää voisi kiinnostaa, tietääkö K-ryhmä, milloin kersat ovat kipeänä tai meillä on bileet. Minua ärsyttää se, että K-ryhmä kuvittelee, että minut voi ostoksieni perusteella luokitella johonkin laariin. Ei voi! Ostokseni edustavat tasan niitä valintoja, jotka (surkean) lähikaupan tarjonnasta sillä hetkellä pystyin tekemään. Koska kaksisuuntaisuus puuttuu, kauppias ei tiedä, mitä oikeasti tulin hakemaan ja olenko kauppaan tyytyväinen.

Olenkin varovaisen ilahtunut tämän viikon uudesta lanseerauksesta kanta-asiakasmarkkinoilla, joka tuulettaa nykyistä ilmapiiriä.

Lähikaupan Suomeen tuoma PINS on kansainvälinen, avoin kanta-asiakasohjelma, johon kuuluu monenlaisia kauppapaikkoja lokaalisti, globaalisti ja verkossa. Jokaisesta ohjelmaan kuuluvalta kumppanilta tehdystä ostoksesta kertyy digivaluuttaa, "pinssejä", joita voit käyttää suoraan ruokaostoksiin Siwassa ja Valintatalossa, palkintoihin tai ostoksiin pins-kaupassa.

Ohjelmassa on minun näkökulmastani kolme kiinnostavaa kohtaa.

1. Verkkokaupat. En viihdy samoja halpaketjuja vilisevissä kauppakolosseissa, joista en ikinä löydä mitään, vaan teen täsmäostoksia verkkokaupoista, myös ulkomailta. PINSissä on mukana myös verkkokauppoja. Lisäksi verkko-ostoksilla käytän tietenkin aina luottokorttia. PINS-masterilla saa pinssejä jokaisesta ostoksesta, missä vain liikkeessä.

2. Kuka tahansa yrittäjä voi liittyä PINS-ohjelmaan. Ei tarvitse brändäytyä tiettyihin väreihin tai vääntää liikevaihtoa monessa maassa. Pienen toimijan kannattaa yleensä lyöttäytyä isompien toimijoiden kylkeen ihan markkinointi- ja löydettävyyssyistä.

3. Pinssit voi lahjoittaa hyväntekeväisyyteen. Pienet alennukset eivät ole minun elämäntilanteessani merkityksellisiä etuja. Jos tähän ohjelmaan liityn, lahjoitan todennäköisesti pinssit niille, jotka niitä enemmän tarvitsevat.

Onko uusi systeemi siis tarpeellinen? Enhän edelleenkään saanut etukorttia, jolla voisin tukea suomalaista ja vastuullista tuotantoa, tuotteita ja palveluita, sekä kauppiaita, joille asiakassuhde, laatu ja elinkaari merkitsevät jotain.

Potentiaalia kuitenkin on. Jos tähän järjestelmään liittyisi mukaan tiliotteessani vilahtelevia toimijoita (Kauppahalli24, Nudge, Brandos, fillarihuolto, KutsuPlus, Itella, HSL, Hoplop ja Yleisradion kahvilayrittäjä) saisin yhdeltä kaupalta etuja, jota voisin käyttää toisen eduksi.

Lisäksi kilpailu vauhdittaa jähmeää kanta-asiakkuus-ajattelua ja sparraa nykyisiä toimijoita. Olisi hienoa, jos asiakkuutta ajateltaisiin vaihteeksi vaikka dialogina ja kehitysdraiverina, ei spämmilupana.

Ja miettikää, jos asiakas voisi itse lennossa liittää käyttämänsä toimijan haluamaansa ohjelmaan. Tätä odotellessa.

18 kommenttia:

  1. Minulla oli ennestään Ykkösbonuskortti ja eilen oli postilootasta kilahtanut nuo uudet pins-kortit. Tulevat kyllä käyttöön, sillä Siwa on lähikauppamme. Muutenkin vaikuttavat paremmilta kuin entinen Ykkösbonussysteemit noista edellämainitsemistasi syistä, mutta myös Ykkösbonukset muuten pystyi lahjoittamaan aikanaan hyväntekeväisyyteen, mm. WWF:lle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ok, teille siis tämä tuli automaattisesti. Kiinnostavaa nähdä mitä kaikkia toimijoita tähän lähtee mukaan - siitä tämän menestys loppuviimeksi on kiinni.

      Poista
    2. Jep, kaikille joilla on Ykkösbonuskortti ennestään, niin PINSsit tuli suoraan kotiin... Tosin en aio vaihtaa Ykkösbonarikorttiani ennen kuin bonuskausi vaihtuu, sieltä on kuitenkin useampi satanen tulossa ja ne menisivät ilmeisesti vähän niin kuin hukkaan, jos nyt heti ottaisin PINSsin käyttöön. Tai näin lähikaupan täti minua valisti...

      Poista
    3. mulle ainakin tuli kirje, jossa luki että ykkösbonus kantis voi hakea kortin valtsusta tai siwasta. en oo kyllä vielä hakenu...

      Poista
  2. Tiesitkö,että myös plussapisteet saa ohjattua hyväntekeväisyyteen?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En - saan niiltä vain muutaman kerran vuodessa paperikirjeen, josta saa repiä sen kupongin irti jos jaksaa. :D

      Poista
    2. Mulla ohjautuu plussat suoraan pankkitilille. Siis se kämänen femma kerran vuoteen :D Siinä sitä saakin sitten aina yllättyneenä miettiä, että mihinkäs tällä kertaa nämä hurjat voitot sijoittaisi...

      -jätskikiskan typy

      Poista
    3. Ai niinkin voi tehdä? Suhteeni plussa-asiakkuuteeni taitaa olla aika etäinen. :D

      Poista
  3. aamulehdenblogit.ning.com/m/blogpost?id=2119722%3ABlogPost%3A1249457

    aiheeseen liittyen. En ota kantaa miten pätevä tuo kirjoitus on.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä olen se, joka ei ikinä lue mitään selosteita, vaan luottaa lainsädäntöön. Tämä laki on ihan tervetullut.

      Poista
  4. Mun täytyy myöntää, että mulla ei kyllä kortit vaikuta ostopäätökseen millään lailla. Mä meen sen mukaan mistä saa parasta palvelua. Täällä missä asun on kolome kauppaa, joista tasan yhdessä tervehditään ja ihan selvästi tykätään asiakkaista. K-kauppa kyseessä, siellä se kauppiaskin on just niikö mainoksista se Kauppias hoitaa homman-jäbän oloinen. Ellei jotain ole hyllyllä/eikä kuulu hyllykuvaan, kauppias kyllä sitä tilaa kun pyytää. S-ketjussa ei edes tervehditä muita kuin myyjien omia tuttuja. Ei kylläkään sinänsä liity tähän sun tekstiin, mutta jotenkin nyt kuitenkin koin että pitää kommentoida! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikun tää oli hyvä: palvelua ei takaa mikään kortti - pitäisikö taata? Mä tykkään kauppiaan kanssa asioimisesta, koska se ei voi mennä piiloon epämääräisyyden taakse. Jos tekee kaikki sisäänostot ja tapaa tuottajat on kykeneväinen keskustelemaan arvomaailmastaan asiakkaiden kanssa. Kärjistettynä: kun asiakkaan ja päätöksentekijän väliin tulee liian monta kerrosta, saadaan Bangladeshissa romahtavia tehtaita.

      Poista
  5. Itse asioin S-kaupoissa pääsääntöisesti. Saadaan kolmen hengen taloudellakin täydet bonukset, ja saattaa syytä olla aikaisemmassa pestissänikin kyseisessä kaupassa. K-kaupoissahan tosiaan on edelleen niitä oikeita kauppiaita, S-ryhmän putiikeissa on myymäläpäälliköt. Kauppiaana on varmasti enemmän sananvaltaa siihen mitä valikoimiin otetaan ja varsinkin lähikauppojen suhteen Siwa, Valintatalo ja K-kaupat on saaneet mun ystäväpiiri-gallupissa parempaa palautetta "kauppias tilaa kun pyytää"-asiassa. Myös luomu/Reilu kauppa on omasta mielestäni paremmin edustettuina niin K-kaupan hyllyillä, kuin Siwojen valikoimissa Alepaan tai Ässään verrattuna. Yleinen hintataso ja "tarjouksilla" houkuttelu taas on ehdottomasti S-ryhmän puolella. Kanta-asiakkuudet ja bonus-järjestelmäthän vaan vääristää oikeaa kilpailua ja hintoja. Tässä kommentissa tuskin on mitään järkeä, mutta sainpahan sanottua :D Ja pieni myyntikoulutus ei tosiaan välttämättä tekis pahaa ruokakaupan työntekijöillekään, tai edes peruskohteliaisuuksien hallinta.. Jokainen kai kuitenkin tekee asiakkaana niin kuin hyvältä tuntuu, riippumatta mitä muut on mieltä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäkin olin innokas bonuksenkerääjä, kunnes eräs bisnesmies avasi peruslogiikan hulluuden: maksetaan korotonta lainaa (hyvää katetta) osuuskaupalle, joka sitten antaa takaisin osan tästä maksamastasi lainasta ja todennäköisesti isomman osan jollekin toiselle. Mutta näyttäs toimivan, S-Bonus on ottanut uskonnon aseman monen ihmisen maailmassa.

      Poista
  6. Se on hyvää, että herätellään Suomen vähittäiskauppaa uusilla mahdollisuuksilla. Mutta se minua kaivelee, ettei puhuta tässäkään mitään siitä, että ihan samalla tavallahan tämän etukortin kohdalla se on asiakkaan antama informaatio, josta käydään kauppaa. Nyt vaan on kyseessä useamman yrityksen yhdessä saama ja käyttämä informaatio, joka pystytään analysoimaan ristiin. Miten mikäkin hankinta korreloi minkäkin tekijän kanssa.

    VastaaPoista
  7. Kuka kehittäisi kanta-asiakasohjelman, joka perustuisi ajo- tai kelakorttiin. En yhtään tykkää kantaa kaikenmaailman kortteja lompakossa. Anu

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. ainakin kicksillä saa laitettua ajokorttiin niitten kantiskortin, riittää kun sitä näyttää kassalla, samoin anton ja nina:ssa.

      Poista

Mitä itse funtsit?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...