Lisäksi moderni pyöräiliä jouccorahoittaa projectia, jossa cyyditään wanhuxia sohvapyörillä! |
Nyt kun täällä satavuotiaassa Suomessamme on päästy pyöräilykulttuurin alkuun, haluan lausua teille arwoisat kanssapyöräilijät, seuraavia punnittuja ja cocemuxeen perustuvia tiedon jyväsiä, jotta edessämme siintäisi hywinkin kukoistava ja eläwäinen tulevaisuus satulassa istuxien!
Seuraavia sääntöjä sinun tulee caupungissa noudattaman:
1. Caupuncialueella on hyvin usein ruuhcaa, jonoa ja caicenlaista wäenpaljoutta myös pyörätiellä, joten ajele jonon mucana rauhallisesti, oikeata reunaa ja hyvässä walmiustilassa muuta liikennettä tarkkaillen.
2. Liikennöitsemisvaloissa pysähdy jonoon, älä tungexi etummaisen rinnalle. Älä edes silloin kun luulet olewasi nopeampi fillaroitsia kuin ensimmäisenä oleva naiscusci, jolla on korkokengät ja kimaltelevat leggingsit eikä hän ole naamaltaan yhtään punacca. Sillä! Hän saattaa ajella elektrisiteettiawusteisella menopelillä ja lähtee valoista kuin hauci rannasta.
3. Jos kuitenkin tungexit valoihin tämän elektrisiteettileidin rinnalle, hyväxy että takaasi kuuluu pahexuvaa puhinaa, jos jäät kuhnimaan hänen etehensä.
4. Jos sinulla on hirweä kiire päiväkotiin tahi palaweriin, ei sinun pidä ajaman 40 km tunnissa caupunkialueella. Sellaisessa cauhistuttavassa tilanteessa sinun tulee ottaa taksimobiili taikka soittaa matkatelefoonilla puolisolle ja pyytää nöyrästi häntä hakemaan cersa.
5. Rimpautuskelloa käytä ahcerasti mutta ystävällisesti. Jos joudut cilcuttamaan sitä alituiseen, on syytä perehtyä omiin ajokonventioihin. Jalcacäytäwällä sinun pitää velosipediäsi taluttaman.
6. Käsipelillä näytä suuntamercciä, jotta ei tarwitze kanssaliikkujan lukea ajatuxia, mikä on wallan waikeaa ja luonnistuu vain harwoilta. Käsimercci on helpompi.
7. On hyvä käyttää omia caistoja sekä jättää cersoihin, coiriin sekä muihin telefooneihinsa uppoutuneisiin tielläliiccujiin kunnon turwaväli, jotta ei satu törmäyxiä tai edes läheltä piti -tilanteita, waikka se ei olisikaan oma syy.
8. Muista walaistus! Hämärällä ja sateella käytä aina lamppua, mutta punaista valoa älä laita eteen sillä se onpi peräwalon wäri.
9. Näytä esimercciä ja käyttäydy aina arwokkaasti, vaikka toiset törttöilisiwätkin. Jos kuitenkin itse teet erheessä töllöntöitä, pyydä suoreselcäisesti anteexi niiltä, joita olet älywapaalla toiminnallasi säicäytellyt tahi häirinnyt. Lisäksi iltasella perehdy caupunkipyöräilyn saloihin sekä liicennesäännöksiin, sillä nekin ovat wuosien saatossa muuttuneet.
10. Jos kuitenkin olet täysi mulccu etkä muuxi voi muuttua, vältä sekä pyöräilyä että autoilua että mopedipäristelyä ja käwele lähicauppaan ostamaan vaikkapa mielen kuntoa kohottavaa marjamehua ja suklaavanucas, ja tee ylemäärin hengitys- ja malttiharjoituxia. Sitten vasta liiku caupungissa kun tämän hallizet.
Ciitos!
Ja oikeassa reunassa tietä! Ihan tosi, kevyen liikenteen väylillä myös...
VastaaPoistaKääk, se luki tuolla kyllä mutta ilmeisesti katosi editoinnin mukana. Lisäsin takas!!
PoistaMahtawa cirjoitus! Ciitos!
VastaaPoistaIloitsen ciitoksista!
PoistaWiisaita neuwoja. Arwostan civistynyttä puheenparttanne!
VastaaPoistaLiicenteestä puhuessa tulisi aina cäyttää mahdollisimman ciwistynyttä puheenpartta jotta wältytään prowosoitumiselta. :)
PoistaKyllä! Vaan millä nämä sais iskostettua mm. Ruoholahden ja Teollisuuskadun tappajakuskien päähän. Vaikka jalankulkija on astumassa pyörätien ylittävälle suojatielle, niin nämä eivät hiljennä vauhtia, eivätkä väistä. Täysiä päin vaan. Aivan hullua. Suosittelen tutustumista näihin alueisiin. Näillä alueilla näkee mitä on sekopäinen tankoraivo.
VastaaPoistaTähän pätee hywin kohta 10! Ruoholahden metroaseman ympäristön ongelmatiican tunnen hyvin, koska työmatcan warrella on se. Micä olisi mielestäsi hywä ratcaisu?
PoistaHyvä ratkaisu olisi saada valmiiksi asti ihan oikea pyörätieverkko, eikä vain noita satunnaisia pätkiä (baana yms..) jossa infra on spandexisemmankin työmatkapyöräilijän etenemisen kanssa synkassa. Ja tiedostaa se, että polkupyörä ei ole jalankulkija eikä auto, vaan ihan oma liikennevälineensä ja näin ollen tulisi sellaisena huomioida. Esimerkiksi siinä, että ruoholahden tyyppisissä paikoissa fillaristeille olisi autojen kanssa synkatut valot ja näin ollen yksiselitteinen väistämisvelvollisuus jalankulkijoihin nähden.
PoistaToki tankoraivoilijoita on ja tulee varmasti olemaankin, mutta ihan sivistyneestikin pyöräilevänä välillä tulee arviointivirheitä ja läheltä piti-tilanteita kun liikennejärjestelyjä lukee väärin tai paikkojen näkyvyys on mitä on. Ei ne ihmisen relfeksit sen nopeammiksi muutu pyöränkään selässä ja harva meistä osaa ennakoida milloin jalankulkijalle vaihtuvat valot. Joten jos jalankulkija tuijottaa vaan valoja ja lähtee niiden mukaan liikkeelle se voi tulla pyöräilijälle ihan totaalisena yllätyksenä. (Ja niille jotka nyt ehdottavat sitä hitaammin ajamista, jos pyöräkuski on tehnyt liikennetilanteessa virhearvion ja olettanut jalankulkijan pysyvät paikallaan on seuraava korjausmahdollisuus toiminnalle vasta seuraavalla kerralla. Silloin ehkä sitten osaakin olla varovaisempi.)
Ai että, olet nyanssien nero. Tämän saattoi kirjoittaa juuri vain tällaisella kielellä. Sait minut taas pohtimaan tätä nykypuhetta. Teitittelystä luopuminen ja muu kielellinen "raaistuminen" on johtanut siihen, että kaikkialla missä ihminen joutuu huomauttamaan jotain toiselle, käydään helposti heti hirveän aggressiiviseksi. Olen työssäni paljon tekemisissä maahanmuuttajien kanssa ja rakastan heidän kohteliaisuuttaan! Minne se on meiltä hävinnyt? terveisin mummo
VastaaPoistaPyrin wälttämään liicenneraiwocescusteluja, koska ne eivät tähtää ratcaisuun. ;) Mutta vakavissaan, jo teitittely hidastaa puhetahtia kun pitää miettiä mitä sanoo. Olen vahvasti sen kannalla että kouluissa opeteltaisiin dialogin käymistä ja argumentointia.
PoistaLoistawia sääntöjä! Ja niin hauskasti kirjoitettu - kiitos:)
VastaaPoistaCiitos! Toiwon että mahdollisimman moni nämä hienot neuwot ottaisi omaxeen. :)
PoistaTää oli ihana kirjoitus ja hienosti luotu ♥ :)
VastaaPoista