18.4.2015

Päiväkotien kännykkävalvonta FTW

Lueskelin uutista päiväkotilasten "kännykkävalvonnasta" innolla.

Tämä on analoginen paperiteevee. Ongelmina mm ohjelmien repeytyminen, hukkuminen ja unohtuminen.

Kummallisesta otsikosta huolimatta jutun sisältö oli positiivinen: lasten päiväkotipäivän rekisteröivästä mobiilitekniikan käyttöönotosta on ollut päiväkodissa hyötyä.

"Lasten hoitoajat on aiemmin kirjattu ruutuvihkoon ja tiedot on siirretty tietokoneelle jälkikäteen. Tämä on aiheuttanut ylimääräistä työtä." - Yle

Säästöjä syntyy myös siitä, että kertyvää dataa käytetään suunnittelussa, laskutuksessa ja jopa ennakoimisessa. Ja voittaja on lapsi! Mitä enemmän jää aikaa siihen varhaiskasvatukseen, sitä parempi.

Tämä on erinomainen esimerkki siitä, mitä tekniikka parhaimmillaan on. Asianmukaista, helppokäyttöistä ja nopeaa. Siis kerrankin saadaan tehokkuutta, jota ei revitä hoidon laadusta kuten työntekijöiden jaksamisesta tai ammattitaidosta.

Pahimmillaan tekniikka aiheuttaakin sitten juuri päinvastaista.

Huonoa ATK:ta modernista maastamme löytyy. Wilma on kömpelöhkö karvalakki, VR:n lipunmyyntijärjestelmä myy pyytämättä ja yllätyksenä tuplakalliin lipun ja Stockan verkkokaupasta ei yksinkertaisesti saa ostettua tuotetta vaikka kuinka yrittäisi. Näistä kokemuksista syntyy yleistä ennakkoluuloisuutta, tekniikkavastaisuutta ja -pelkoa.

Vihaan itsekin järjestelmiä, jotka tuhlaavat aikaani ja jättävät epävarman fiiliksen, että sainko asiani hoidettua. Viimeksi näin kävi sähköisessä kesäleiri-ilmoittautuessa - jouduin laittamaan sähköpostia perään, että tulikohan tämä nyt perille. Siis tupladuuni. Enkä suostu käyttämään firmamme matkalaskujärjestelmää, koska systeemistä jää aina joku mystisesti nimetty täppä klikkaamatta viidennellä välilehdellä, jolloin laskua ei voi hyväksyä. Mieluummin maksan vain kulut itse. Typerää sekin.

Huonot kokemukset tekniikasta johtuvat huonosta tekniikasta. Kaikki tekniikka ei ole pahasta. Se on kuitenkin sama kuin toteaisi kumisaappaat turhiksi, jos yksi merkki vuotaa.

Syypää ei ole huono käyttäjä vaan huono ostaja. Hyviäkin verkkokauppoja ja asiointijärjestelmiä on. Väitän, että suomalaiset yritykset eivät osaa ostaa IT-järjestelmiä, jotka olisi asianmukaisesti suunniteltu ja testattu. Asiakaspalvelu on tahtolaji.

Mutta hyvä Pori. Sitten kun nämä hyviksi havaitut ideat vielä otettaisiin nopeasti muidenkin kuntien käyttöön.


Ps. Toinenkin hyvä uutinen: HSL tuo vihdoin markkinoille mobiililipun, joka toimii kaikissa liikennevälineissä. Vaikutus on välitön. Lasten säästöpossua ei ole enää tarpeen rikkoa joka kerta kun lähdetään porukalla kaupunkiin.

28 kommenttia:

  1. Nykyajasta on sekä hyötyä että haittaa....kaikki jolla saadaan hoitajille lisää aikaa olla lasten kanssa on plussaa mutta samaan aikaan toisesta päästä ....pukkaa kaikkea muuta. Digimaailmasta on myös haittaa, nyt ipad on tullut esiopetukseen ja päiväkotiin, samalla uutisoidaan lasten liiallisesta ruutuajasta. Jotenkin sitä vain kaipaa hetkittäin aikaa kun ei ollut tietokoneita, kännyjä ja muita vempaimia...elämä oli yksinkertaisempaa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toisaalta digimaailman etuja ovat mm blogit. ;) Mä näen että pitäisi enmmän oppia valikoimaan kanavia joita haluaa seurata muuten iskee ähky. Ruutuajassa on ihan sama analogia kuint elkkarin katsomisessa, siitä täytyy vain sopia. Itsehän vietin lapsuuteni paikallani kököttäen ahmimalla kirjoja...

      Poista
  2. Mikä siitä Wilmasta tekee niin kömpelön? Opettajana koen, että viestien lähettäminen ja palautteen anto on mukavan helppoa - samoin koepäivien ja -arvosanojen merkitseminen. Uusi puhelinsovelluskin on hyvä. Vanhemmat ovat kehuneet, miten mukavaa on, kun viestistä/palautteesta tulee suoraan äänimerkki puhelimeen. Enää ei tarvitse erikseen muistaa käydä Wilmassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No juu, tarkoitin että palvelu itsessään on tarpeellinen mutta eihän se nyt mikään käyttöliittymien voittohevonen ole. Soisin sen kylä tulevan käyttöön päiväkoteihinkin!

      Poista
  3. Minä en lähtisi pelkkien lehtitietojen perusteella, ilman omaa käyttökokemusta, hehkuttamaan mitään teknologiaa. Työkaveri ruoat tuumasi, että hankaloitti kummasti elämää, kun joka perheeseen annettiin vain yksikulkunappi/lapsi eikä sitä saanut säilyttää päiväkodilla. Se nyt lienee ihan normaalia, että yksi vie ja toinen hakee ja että päätös siitä, kuka hakee voi muuttua kesken päivän.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nähdäkseni nuo jutun puhuvat hyvin selkeästi systeemin puolesta (olettaen että haastateltava ei ole keksinyt niitä). En siis näe mitään syytä miksi en olisi tätä juttua nostanut esiin.

      Poista
  4. Jeejee! Näiden asioiden takia opiskelen vuorovaikutteista teknologiaa. Vielä, kun saataisiin yritykset tajuamaan se asianmukaisen suunnittelun tärkeys niin saisin opiskelun jälkeen töitäkin.

    VastaaPoista
  5. Olen kuullut tästä nimenomaisesta kokeilusta mm. sellaista, että päiväkodissa on käytössä kolme laitetta, kaikissa eri salasanat - kauheaa sekoilua joka kerta, koska henkilökunta tulee ja menee. Lisäksi verkkoyhteydet toimivat huonosti - hoitaja juoksee ympäri pihaa etsimässä kenttää. Olisi ehkä tuossa Ylen jutussa voinut jututtaa niitä todellisia käyttäjiä :) Kannatan lämpimästi kaikkia teknisiä edistysaskeleita ja itse siedän myös lastentaudit, jos hyödyt ovat kirkkaat. Silti pitäis aina muistaa ottaa käyttäjät mukaan tuotekehitykseen ja mieluiten vielä ne kaikkein vastahakoisimmat käyttäjät.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No varmasti kaikissa tekniikoissa on omat hankaluutensa yhtä lailla kuin kynistä katkeaa terät ja paperit hukkuvat, mutta iso kuva tässä on tärkein: ruutupaperista on siirryttävä käyttämään moderneja työkaluja. :)

      Poista
  6. Meidän lasten päiväkodissa Joensuussa on myös "kännykkävalvonta" käytössä. Meillä molemmat vanhemmat saivat omat lätkät kirjaamista varten. Lisäksi jos varahakija esim. mummo tuo tai hakee lapsen usein, myös hän saa oman lätkän. Joskus mobiili on vähän tökkinyt, mutta silloin henkilökunta on kirjannut lapset järjestelmään käsin. Päiväkodissa on jokaisessa ryhmässä omat laitteet, joten homma näyttää toimivan hyvin. Me ollaan oltu tyytyväisiä järjestelmään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kas, tämähän on käytössä monessa paikassa! Hieno juttu. Itseään edelläkävijäksi kutsuva Espoo tuntuu olevan kovin usein se viimeinen paikka jossa säästöjä haetaan teknologian avulla.

      Poista
  7. Meillä oli Helsingissä päiväkodissa tuo testissä. Ihan ok periaatteessa, mutta kehitettävää löytynee tästäkin. Vanhemman näkökulmasta haasteita:
    - se ryhmän ainoa puhelin oli välillä aivan eri paikassakuin lapsi, vanhempi ja hoitaja.
    - välillä se ei toiminut kuitenkaan
    - kotiin sai vain yhden läpyskän, onneksi lapsen sai kotiin ilmankin sitä ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä että testataan - sillähän systeemiä saa paremmaksi. :)

      Poista
  8. Meillä on ollut muutaman kuukauden päiväkodissa käytössä kulunvalvonta. Saimme perheeseen kaksi kpl kulkukorttia, mutta kaikkein järkevimmäksi totesimme sen että kulkukortti (tai enemmänkin sellainen nappi) kiinnitettiin lapsen repun taskun sisäpuolelle, täten kulkunappi on takuuvarmasti aina mukana jos vaikka isovanhemmat hakevat lasta. Ihan hyvin on pelittänyt tähän saakka. Minä vaan odotan että todella tulisi käytäntöön lapsen hoidossaoloaika vs. laskutus. Eli kun meidän lapsi on lähes joka päivä päiväkodissa vain n. 7 tuntia (kun moni muu on vaikka 9-10 tuntia) niin saisi näkyä myös alennuksena päivähoitomaksuissa!

    Wilmassa en ole minäkään nähnyt mitään ongelmia. Riippuu varmasti paljon käyttäjistä miten hankalaksi se koetaan. Meidän vanhemman pojan opettaja esimerkiksi kirjoittaa Wilmaan n. 1-4 krt kuussa yleisluontoisia tiedotusasioita ja juuri siihen se onkin mielestäni hyvä kommunikointiväline. Jos opettaja taas alkaisi kirjaamaan sinne joka päivä kommenttia joka oppilaasta (kuten olen kuullut joidenkin tekevän), menisi se jo liian pitkälle ja varmaan turhautuisin siitä kaikesta viestimäärästä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toihan on hyvä idea - olettaen että muistaa repun... :) Meilläkin isovanhemmat hakevat usein. Jotenkin näkisin että tätä varten pitäisi olla joku sellainen avain joka on muutenkin aina kuten puhelin.

      Mä viittasin tuohon karvalakkiin nimenomaan Wilman käyttöliittymäpuolella, en varsinaisessa viestinnässä.

      Poista
  9. Jyväskylässä vastaava sähköinen "kulunvalvonta" on ollut käytössä ainakin pari vuotta. Joka ryhmässä on useampi puhelin, ja yhtä lasta kohden on vanhemmille annettu kaksi kulkutunnistetta. Tarvittaessa lapsen saa kirjattua sisälle ja ulos myös ilman kulkutunnistetta. Järjestelmä on toiminut alkukankeuksien jälkeen mielestäni hyvin, ja jos jotain ongelmia joskus on ollutkin, niin ryhmästä on löytynyt aina vähintään yksi toimiva puhelin.

    Tämän lisäksi on käytössä hoitoaikojen sähköinen varausjärjestelmä (Daisy.net). Vanhemmat varaavat lapsensa hoitoajat etukäteen (vähintään viikkoa ennen), mikä helpottaa henkilökunnan työvuorosuunnittelua. Ja ennenkaikkea säästää kustannuksia esim. siinä, ettei päiväkodille tilata ylimääräisiä aterioita, jos lapsi ei ole niitä siellä syömässä.

    Jyväskylän päivähoidossa on käytössä myös tuntiperusteinen laskutus, mutta mielestäni maksuluokkia on siinä liian vähän ja täysi maksu tulee jo 120 hoitotunnista kuukaudessa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirjoitinpa huonosti. Piti sanoa, että kaikki perheen lapset käyttävät samaa kulkutunnistetta, joita yhdelle perheelle on annettu kaksi kappaletta.

      Poista
    2. Toi 120 tuntia vastaa puolipäivähoitoa eli reilun viiden tunnin päiviä.

      Minä ottaisin sen kyllä lähinnä simputuksena, jos täyttä hoitomaksua maksavana pitäisi viikottain merkata hoitoajat ja pistäisin suosista joka päivälle 7.30-17.00 ellei mitään poikkeuksellista olisi tiedossa.

      Poista
    3. Laskutetaanko Jyväskylässä siis toteutuneen vai varatun mukaan?

      Poista
    4. Mä odotan suurimmalla mielenkiinnolla tuleeko tästä mitään hyötyä maksuihin suhteellisen niemi 8-16 päivää tekeville jotka työaikoja limittämällä saavat 9h päiväkotipäivän lyhennettyä 7h tai olemalla osittaisella hoito vapaalla lapsi on vain 4pv/vko hoidossa.

      Poista
    5. Kai nuo varatun eikä toteutuneen mukaan menevät. Ei se tuo kunnalle mitään säästöjä, että lapsi lähtee yllättäen kotiin aikaisemmin, jos työntekijät ja ruoat on kumminkin häntä varten varattuna.

      Ryhmän toiminnan kannalta ei taas ole järkevää, että vanhempia kannustetaan tuomaan lapsensa kesken aamun ohjatun toiminnan. Se, että koko ajan joku tulee tai menee, tekee ryhmästä hyvin levottoman.

      Poista
    6. Jyväskylässä laskutus on varattujen hoitotuntien mukaan. Siis niiden, jotka on kirjattu lapsen hoitosopimukseen. Ilmeisesti siinä on joku 2-3 kk jakso, jota tarkastellaan että onko oltu liikaa hoidossa ja pitääkö maksaa lisää.

      Normityöaikaa tekevälle systeemi tällaisena ei anna mitään etuja. Joissain kunnissa hoitotuntien mukaisia maksuluokkia on paljon enemmän (esim. 10 tunnin välein), jolloin jopa 8-16 työaikaa tekevä saa leikattua hoitomaksuista vähän pois.

      Poista
    7. Tuossa sähköisessä varausajassa näen hyötyjä lähinnä ympärivuorokautisissa hoitopaikoissa, joissa ainakin jokunen vuosi sitten vietiin laput hoitopaikkaan ja henkilökunta sitten kirjasi niitä järjestelmiin, jotta työvuorosuunnittelu saatiin tehtyä tarpeen mukaisesti.

      Poista
  10. Kuluvan vuoden alusta meidän lasten pph:lla on ollut kulunvalvonta sähköistä. Minusta sähköinen ajanvaraus on kätevämpi kuin muistilappujen vienti, eli tykkään. Niitä lätkiä meillä on käytössä isällä ja äidillä omat, eli lähes aina mukana lapsia viedessä tai hakiessa. Ja sekin leimaus on toiminut ekan viikon jälkeen tosi hyvin, varmasti luotettavampi kuin se, että hoitaja kirjaisi paperille.

    VastaaPoista
  11. Hah. Todellisuudessa lastenhoitajat kirmaavat pitkin pihaa saadakseen kännykän toimimaan siinä yhdessä kohdassa jossa se toimii....

    VastaaPoista
  12. Meillä on järjestelmä tullut nyt käyttöön eikä siitä ole näin normaalia päivätyötä tekevälle kuin lisää vaivaa. Nyt ei yhtäkkiä riitäkään se, että olen tehnyt sopimuksen lapsen hoitoajoista, vaan lisäksi tuo sama aika pitää tallentaa järjestelmään viikoittain ja vielä reilusti etukäteen. Samalla olen huomannut, että ne kuulumisien vaihtamiset ja päivästä kertomiset ovat jääneet, kun kaikki huomio ja aika menee kännykän kanssa pelleilyyn. Näin saatiin taas uusi tapa siirtää lisää aikuisten (niin hoitajan kuin vanhemmankin) huomiota lapsesta tekniikkaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. On ihan normaalia että uuden tekniikan käyttöönottoon ja sen sujuvaan käyttöön menee jonkun verran aikaa. Jos systeemi ei nopeuta toimintaa, järjestelmä on huono ja sitä pitää käyttäjäpalautteen perusteella kehittää. Anna siis palaute että jos hoitoajat ovat aina samat ne pitäisi pytsyä syöttämään systeemiin per kausi.

      Poista

Mitä itse funtsit?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...