Sain tällä viikolla pyytämättä ja yllätyksenä suoramarkkinointia eräältä lastenvaateyritykseltä. Normaalisti olisin painanut vain deleteä, mutta tällä kertaa mainos (vasemmalla) alkoi kyrsiä. Firman brändissä korostettin luomua, mutta lapsi ei ollut kovin naturellin oloinen. Pikkutyttö oli stailattu ja laitettu poseeraamaan kuin aikuinen nainen.
Laitoin palautteen, jonka keskeinen sisältö oli, että mainos on aikuisimitaatiossaan teennäinen ja yrityksen kannattaisi laajentaa luomuideologiaansa myös kuvaviestintään.
Yllätyin jo siitä, että sain vastauksen. Vielä enemmän kuitenkin yllätti vastauksen sisältö.
"Thank you so much for bringing this to my attention. We did not initially see the photography in the same light you did, but certainly see your point of view now that you mention it - please note if was definitely not our intention to offend. I will be sure to remove you from this list moving forward.Per your feedback, we have updated the photo in the ad. I would really appreciate your feedback on this new photography when you get a moment."
Tyypit siis a) lukivat meilini, b) palaveerasivat aiheesta, c) vaihtoivat kampanjansa kuvan ja d) pyysivät vielä palautetta uudesta kuvasta.
Jäin miettimään, miksi on niin harvinaista saada tällainen vastaus. Miksi niin usein aiheellista ja asiallistakin palautetta pidetään epämiellyttävänä riitelemisenä eikä tartuta tilaisuuteen kehittää toimintaa, kun siihen tarjoutuu ilmainen konsultti. Yrittäjäkouluun uusi oppiaine, sanon minä.
Hats off.
Tämä vastaushan on suoraan kriisiviestinnän alkeisoppikirjasta: kiitetään palautteesta, esitetään pahoittelu ja kerrotaan, miten aiotaan asia korjata. Tällä tyylillä käännetään potentiaalisesti ikävä julkisuus positiiviseksi.
VastaaPoistaPointtihan onkin se, miksi niin monella firmalla on se kirja lukematta.
PoistaGoogletin äkkiä termin "kriisiviestintä". Siellä tuli vastaan Estoniaa, tsunamia ja Tsernobylia. Siitä tulee äkkiä sellainen olo, että kriisiviestintä koskettaa jotakuta muuta.
PoistaTosiasiassa kriisiviestintää tarvitaan paljon arkisemmissakin tilanteissa.
Riitta, naulankantaan!!
PoistaJepa. Ylipäätään viestintätaidot pitäis olla jokaisella työntekijällä hanskassa. Jeesaa aika paljon ihan normielämässäkin. ;)
PoistaJuuri näin. Pitääpä linkittää tähän, millaista palautetta saatiin päiväkodista: http://pikkuisenparempaa.blogspot.fi/2014/05/fiksuja-vanhempia.html.
PoistaMä kyllä myös tsekkaisin seuraavana päivänä, onko kuva tosiaan vaihdettu, ja minkälaiseen. siis kyseessä hyvin koulutettu markkinointiviestintäihminen vai todellinen kuunteleminen.
VastaaPoistaHuomennahan sen näkee. :)
PoistaMä siis tosiaan sain sen uuden kuvan arvioitavaksi. Oli parempi.
PoistaHa, taitavat olla amerikkalaisia!
VastaaPoista-Niina
Katja laita meidänkin nähtäväksi se uusi kuva! :)
VastaaPoistaSiellä firman saitilla tämä alekamppis on jo livenä. :)
Poistajoo, ihan tuli mieleen etta tota lasta tassa kaupitellaan. victim - look.
VastaaPoistaMä jouduin kyllä pohtimaan että olenko taas vaan yliherkkä ja näen seksualisointia ja stereotypiointia siellä, missä sitä ei ole. Onneksi olin vielä seuraavana päivänäkin samaa mieltä.
PoistaMahtavaa! Kiitos!
VastaaPoistaÖö, siis onhan tuo sama kuva tuolla edelleen? http://instagram.com/p/ntv4J-yLP9/#
VastaaPoistaMikä multa meni ohi :D?