Tällä pelillä pääsee, mutta kuinka pitkään? |
Olen yrittänyt ratkaista kinkkistä ongelmaa: kun pyöräilykelit loppuvat, millä kuljetaan kouluun? Tilanne on siis se, että väistökoulumme muutti syksyllä Espoon toiselta laidalta naapurikaupunginosaan. Tämä muuvi ei mainittavasti meitä jeesannut: täältä meidän kulmaltamme kouluun on edelleen puolen tunnin matka, mutta ilman kuljetusta.
Mitään järkevää julkista yhteyttä ei täältä koululle mene ja kävellen (rakennustyömaita väistellen) matkaan menee aikuiseltakin yli puoli tuntia. Toistaiseksi matkan on voinut skuutata / pyöräillä, jolloin matka-aika on vajaan vartin.
Väistökoulujen aihettamat logistiikkaongelmat tuupataan surutta vanhempien ratkaistavaksi ja useimmiten ne ratkeavatkin, koska suurimmalla osalla on auto – työmatkalla siis vain koukataan koulun kautta (mitään kiky-toimintaa tämä ei tietenkään ole). Mutta ne vanhemmat, jotka eivät voi syystä tai toisesta toimia koulukyytinä, pohtivat samaa: mitä sitten kun fillarointikelit loppuvat? Edessä on jossain vaiheessa se hetki, jolloin on aina liukasta, pimeää ja kylmää. Lumisateiden jälkeen kevyen liikenteen väylät aurataan "sitten kun ehditään", joten vaikka muuten osaisi, uskaltaisi ja tarkenisi, ei yksinkertaisesti pysty. Erityisesti jos on ekaluokkalainen.
Tarve olisi siis nimenomaan säännölliselle aamuvuorolle (yksi kahdeksan aamulle ja yksi yhdeksän aamulle), sillä mateleminen takaisin kotiin ei aiheuta Wilma-merkintää.
Olen seurannut älyliikenteen puskemista suomalaiseen arkeen, mutta en keksi, millä tämän hoitaisin. Mikä MaaS-ratkaisu mahdollistaisi sen, että tämän kulman lapset (joita on kymmeniä) saisivat talvikaudella koululle yhteiskyydin? Maksan mielelläni muutaman euron mielenrauhasta.
Vaikka lapsilogistiikka on tunnistettu aikasyöppö kouluajan ulkopuolellakin, ratkaisuja on tarjolla vähän.
Eräs jalkapalloseura käyttää Kyyti-palvelua junnujen iltapäivälogistiikkaan, mutta tuote ei varsinaisesti ole myynnissä. Espoossa kutsukyytipalvelu tekee paluun, mutta se ei toimi suunniteltuna kimppakyytinä kovin hyvin. Forum Viriumilla on meneillään useita robottiautopilotteja mutta niistä ei ole kaupalliseen käyttöön vielä hetkeen. Whimin tarjoama kympin taksi lienee järkevin, jos sovitaan yhteinen lähtöpaikka.
Joukkuelajiharrastuspostauksen yhteydessä kiteytyi myös kysymys siitä, missä vaiheessa kimppakyydit menivät pois muodista. Onko kyytien tarjoamisesta ja pyytämisestä tullut omituista? Johtuuko se siitä, että elintasomme on kasvanut niin paljon, ettei polttoainetta tarvitse säästää vai siitä, että autosta tuli nopeasti joka kodin pääasiallinen liikkumisväline. Tunnistan itse kyytien kyselemisen nolouden, sillä korvaukseen ei ole mitään standardia, jos ei voi maksaa vastakyydillä. Vakiokyydittäjille tyrkkään silloin tällöin viinipullon.
Toisaalta jos lasten kuljettaminen mielletään vanhemmuusteoksi, markkinat jäävät tietysti pieniksi. Olen itse sitä mieltä, että kuskaaminen on vain kuskaamista, mutta onko kaltaisiani liian vähän?
Start-up hermoani kyllä kutkuttaa. Käsitykset liikkumisesta ovat muuttumassa. Sen myötä kuljetuspalvelut monipuolistuvat ja normalisoituvat, jolloin ne saavat samanlaisen aseman kuin kotisiivous: kukaan ei enää ihmettele, että joku käy pyyhkimässä pölyt pari kertaa kuussa, ehkä jonain päivänä ei ole outoa tilata koulu- tai harrastuskyyti.
Kimppakyyti tämä ei ole, mutta aikoinaan meille tuotiin joku kaveri säännöllisesti aamulla, kun asuimme kävelymatkan päässä koululta ja äitikin meni töihin vasta 9:ään eli joku aikuinenkin usein aamun paikalla. Oman lapsen päiväkoti-/koulukaveri muutti naapurikaupunginosaan ja tuli aluksi samaa matkaa äitinsä kanssa kotoa meidän suuntaan ja vietti aamun meillä, mistä kävelivät yhdessä kouluun. Edes jotain apua pidempään koulumatkaan.
VastaaPoistaHyvä pointti! Kuinkahan moni kotityöläinen voisi tarjota tällaista aamupäivähoitoa? Meillekin voisi joku kersa tulla hillumaan siihen asti kunnes koulu alkaa. Ei ehkä ennen kasia tosin.
PoistaMeillä Helsingissä lapsen kaverit naapurikaupunginosasta (ekaluokkalaiset ja isompiakin mukana) tulee kouluun "kävelevällä koulubussilla", eli joku vanhempi saattaa lapset kouluun ryhmänä kokoontumispaikalta. Tämä on käsittääkseni ollut käytössä jo vuosia, koska matka on pienelle koululaiselle pitkä (vartin reipat kävely) ja vaarallinen isojen teiden vuoksi.
PoistaMe taas kun asutaan koulun vieressä, niin on just tarjottu tarvittaessa lapsen kavereille "aamuhoitoa", eli kaveri on dropattu meille ja sitten saatetaan kouluun kun aika on. Tän tarve on kyllä vähentynyt, koska Helsinki myös tarjoaa maksutonta aamupäivätoimintaa koululla klo 8 eteenpäin (kaveri aamukylässä on kyllä kiva juttu, ei haittaa aikuisia ja lapset tykkää kovasti :D).
Toi saattue on hyvä ratkaisu vaarallisille koulumatkoille. Meillä ongelmana on pituus kun työmaat täytyy kiertää. Mulla menee kävellen matkaan puoli tuntia, Snadilla ei ole tarvinnut vielä testata.
PoistaMua ärsyttää tämä puliveivaus siksikin että tällä rapautetaan sitä siisteintä asiaa mikä Suomen erottaa muusta maailmasta: lapset voivat liikkua itsenäisesti. Ymmärrän että haja-asutusalueella asuminen on ihan tietoisesti tehty oma valinta, mutta erityisesti kaupunkialueilla ala-asteen pitäisi ehdottomasti olla *lähipalvelu* eli etäisyys aina alle 2 km ja turvallinen matka.
Kyllä, ehdottomasti koulu (ja päiväkoti) pitäisi olla lähipalvelu. Me ollaan Hkissä uutta asuntoa etsimässä ja jokaikinen kerta potentiaalisen kämpän kohdalla pitää ekana tehdä haku lähikoulusta (Hkissä tämä onneksi määräytyy osoitteen mukaan, eikä niinkuin Espoossa teillä). Ollaan nykyisellään onnekkaita, että lapsen koulumatka on 200m, joten on todella iso kynnys edes harkita muuttoa osoitteeseen, jossa lapsen lähinkin koulu olisi yli kilometrin päässä (ensisijaisesti toki haluttaisiin muuttaa niin että koulumatka nykyiseen kouluun olisi ok, mutta olemme avoimin mielin). Yllätyksiä on tullut, siis sellaisia koulujen sijainteja mitä ei ole tullut ajatelleeksi, esim. Munkkiniemessä on yllättävän pitkiä matkoja kouluun.
PoistaToi osoiteperustainen oppilaaksiotto on asukkaan kannalta selkeä ja paljon reilumpi kuin tämä arvonta. :/ Näihin väistöihin pitäisi ylipäätään saada samat säännöt kaikille eli parakit pihaan, siitähän tämäkin veivaaminen nyt johtuu. Mä asun kaupungissa juuri siksi, että palveluverkko on tiheä ja kaikkea vapaa-aikaa ei tarvitse käyttää *matkoihin*. Tai niiden sumplimiseen.
PoistaMä olin yksityiskoulussa kaupungin toisella laidalla ja meidän pihasta oli siellä ja sen yhteydessä olevassa lapsia kolmesta muustakin perheestä. Niinpä vuoroviikoin kukin perhe pakkasi aamuisin kaikki seitsemän lasta tavalliseen henkilöautoon. Tämä kasarin turvallisuustandardeilla, mutta ehkä nykyisillä lapsimäärillä neljä olisi jo ihan riittävästi.
VastaaPoistaKaikilla alkoi koulu samaan aikaan, puoli yhdeksän, eli just sopivasti niin, että kuski ehti vielä yhdeksäksi töihin. Vaikka aikaiset aamut ovatkin kauheita, niin en näe yhtään mitään syytä miksi alaluokkalaisilla pitäisi koulun alkaa eri päivinä eri aikaan.
Järjestely loppui, kun kaikki olivat riittävän vanhoja menemään bussilla.
Hyvä konsepti! :D Aikatauluissa ja osoitteissa on yhteensovittamista, mutta aamua sentään vain kahdessa vuorossa.
PoistaPs. Nuo kasarin turvallisuusstandardit olivat kyllä omanlaisensa ajan kuva. Olen itse istunut avolavalla kotimatkan betonisäkkien keskellä, koska ohjaamoon ei mahtunut muiden rakennustarvikkeiden sekaan...
Ymmärrän pointin rakennustyömaiden tuomasta vaaramomentista koulumatkaan, tosin se on varmaan ollut olemassa jo skuuttaillessakin? Mutta sitä en ihan hiffaa että miten puolen tunnin kävelymatka on liikaa? Töppöstä toisen eteen vaan, niin ne lapsoset kehä3 ulkopuolellakin tekee. Ihan auraamattomillakin teillä.
VastaaPoistaLaita ihmeessä töppöstä toisen eteen jos tykkäät siitä. :)
PoistaNo, ei kannata hermostua. Mutta kyllä minustakaan puolen tunnin kävelymatka ei ole niin kauhea ongelma, mitä tuo nyt matkana olisi, alle 3 kilometriä? Ihan normaali koulumatka.
PoistaVähän jäin miettimään, kun joku tuossa sanoi, että maalla asuville on ok jos joutuvat kävelemään, koska maalla asuminen on valinta, mutta kyllä pääkaupunkiseudulla pitäisi jokaisella olla koulu vieressä. Eikö Espoossa asuminen siis ole valinta?
Hermostua? Kävele ihmeessä jos haluat, minä etsin nyt muita ratkaisuja.
PoistaOk, nyt tajuan mistä ne autoruuhkat koulujen edessä johtuvat, joista aina varoitellaan. Olen usein ihmetellyt, miten ihmiset ehtivät roudaamaan lapsiaan kouluun ja takaisin, silloin kun pitäisi olla töissä. Itse en kyllä ehtisi töihin millään, jos joka aamu pitäisi olla koululla 8:lta, 9:ltä ja 10:ltä. Onneksi lapset menevät kävellen tai pyörällä. Mutta siis kukin tyylillään ja toivottavasti keksit itseäsi miellyttävän ratkaisun.
PoistaAutoruuhkista voi kiittää kaupungin virkamiehiä, jotka vastaavat väistökoulujen sijainnista ja kevyen liikenteen reiteistä. Ei kukaan *halua* huvikseen ajella koulun kautta töihin, Suomessahan on siistiä nimenomaan se, että lapset voivat kulkea matkojaan itsenäisesti. Mutta niin kauan kun täällä rakastetaan kahdeksan aamuja, me minimoimme kaiken logistiikkaan menevän ajan, huvikävelyt ovat sitten asia erikseen.
PoistaOngelmansa kullakin siis. Meillä taas kasin aamut on ehkä ainoat, jolloin pystyisin kuskaamaan, jos hiukan myöhästyisin töistä tai lapsi menisi noin 45min etukäteen koulun pihaan odottelemaan (työt alkaa 8).
Poistaminullekin jäi kyllä nyt hieman epäselväksi miksi kävely ei ole vaihtoehto.
PoistaEikös tuossa nyt ole aika selvästi sanottu että kävelemällä logistiikkaan kuluva aika on liian pitkä? Jos laskee että aikuiselta menee kilometrillä 10 minuuttia (useamman risteyksen kanssa jopa enemmän) niin tokaluokkalaiselle voi laskea puolet lisää.
PoistaJa kuten olen jo todennut niin saahan sitä käyttää aikaansa ihan mihin haluaa, laihduttamiseen, meikkaamiseen tai ultrajuoksuun, en minä sitä käy kritisoimaan. Miksi siis on niin vaikea hyväksyä että meidän perhe mieluummin nukkuu kunnon unet kuin tallustaa 45 minuuttia kouluun?
Meillä kyllä pyörii lasten harrastuksissa kimppakyydit; toimineet jo monta vuotta kun treenejä on/ollut 4-6 pv viikossa. Ja samoin olen muutama vuosi sitten ekaluokkalaista roudannut 10 aamuina kaverille kun itse lähdin 7 ajamaan duuniin... Ja silloin kun on mun kuskausvuoro ja jos treenipaikka on "keskellä ei mitään" niin menen itse juoksemaan. Sitä kun voi harrastaa missä vain.
VastaaPoistaMrs G
Hyvä että harrastuksissa kimppakyydit on käytössä! Olen kyllä kade noista kymmenen aamuista, milloinkohan näkisi edes yhden.
PoistaMeillä taas nuo 10 aamut ovat olleet (ja ovat edelleen) molemmille lapsille ihan tuskaa, eli heräävät luonnostaan tyyliin 06:30 (myös vkl...). Aamulla odottavan aika on pitkä vaikka siellä se sisarus on seurana. Meidän perheen mielestä koulut voisivat alkaa 08:00 joka päivä.
PoistaOnneksi vkl skidit osaavat olla aamusta hiljaa ja lukevat akkareita ja kirjoja ja katsovat piirrettyjä + laittavat itse aamupalansa niin että vanhemmat saavat nukkua 10-11 asti.
Mrs G
Niinpä, meillä eivät lapset heränneet edes vauvana 6:30. Eikö olisikin aika kiva jos koulussa olisi aamuryhmät aamuvirkuille ja vastaavasti päiväryhmät iltavirkuille! Voisivat oppimistulokset hieman parantua kun ei tarvitsisi nukuksissa opiskella.
PoistaOlisi; ehdottomasti! Jokaisella kun on se oma sisäinen rytminsä mikä taitaa olla aika stabiili asetus.
PoistaMrs G
Miten olisi joku opiskelija lähihuudeilta, joka voisi saattaa koululaiset samalla matkalla pientä korvausta vastaan? Tai em. yhdistettynä metromatkaan, jos se on vaihtoehto (muistaakseni asutte jossakin suht metron saavutettavissa). Oma lapseni innostui viime kesänä kulkemaan metrolla kaverinsa kanssa kesäleiriltä kotiin ja parina aamuna myös menivät metrolla, koska se oli kuulemma vaan niin kivaa ilman vanhempia, eikä aikaisempi aamuherääminen haitannut.
VastaaPoistaMetro olisikin hyvä, mutta se ei nopeuta matkaa yhtään: kävely asemalle + odotus + minuutin matka + kävely koululle on vähintään sen puoli tuntia, vaikka matka on näinkin nimellinen. Ja tässä tapauksessa matkaa pitäisi saada nopeammaksi.
PoistaNo, onneksi ette ole saaneet koulukuljetusta, sillä nimittäin matka kestäisi tuplasti kauemmin, kun kaikki pikkubussiin mahtuvat käydään keräilemässä kyytiin. Plus odotusaika, kun ikinä ei tiedä moneltako koulukyyti tulee, mutta valmiina on oltava tien vieressä seisomassa.
PoistaMaalla-asuja täällä moi! En tiedä kimppakyytien muodikkuuden valtakunnallista tilannetta, mutta meillä ne ainakin on ihan arkipäivää. Vaikka on valittu tietoisesti asuinpaikka vähän syrjemmältä ja ymmärretty että täältä ei noin vain pyöräillä harrastuksiin, niin eihän siinä mitään järkeä ole että ajellaan peräkkäin samaan paikkaan. Haikailen useampipaikkaisen auton perään, jotta voisi napata kyytiin vielä yhden tai kaksi lasta lisää.
VastaaPoistaTähän peilaten alkoi kiinnostaa että onkohan tässä joku maaseutu/kaupunki-jaottelu vai onko ihan sattumaa vaan missä ympyröissä toimitaan mitenkin..?
Hyvä että on! Veikkaan että kysyntää on kaupungissa vähemmän kun täällä on niin paljon tiheämpi joukkoliikenneverkosto että aika moni pääsee muilla kyydeillä jos omaa ei löydy. Nyt vaan juuri tuohon koulun suuntaan ei oikein ole tarjolla mitään.
PoistaTämä koulukyyti asia puhuttaa myös Nurmijärvellä. Eskarilainen saa koulukyydin, jos koulumatka on yli 2km tai vaarallinen. Muussa tapauksessa vanhempi on velvollinen saattamaan tai kuljettamaan. Eli lyhyttäkään matkaa ei saa kulkea itse. Tässä asetetaan kyllä vanhemmat/perheet/lapset eriarvoiseen asemaan. Toisille tarjotaan kyyti ja toiset velvoitetaan kuljettamaan vaikka lapsi voisi kulkea itsenäisesti.
VastaaPoistaJa kyllä. Soittelimme kaikki linja-autoyhtiöt ,lähitaksit ja kutsukyydit sekä pyysimme taksiyhtiöltä tarjousta säännölliseen kuljetukseen. Ei sellainen kuulemma onnistu.
Ja puhumattakaan nyt näistä ekaluokkalainen + jatkuvat tietyö/rakennustyömaat koulujen lähettyvillä. Että kun olet sen start upin keksinyt, niin jotain prenikkaa rintaan sulle. Pelastat monta arkea.
Joo eskarissa täällä sama homma! Ja hassuinta on, että juuri eskarivuoden tuo tonttu olisikin voinut kulkea itse, koska reitti oli lyhyt ja turvallinen.
PoistaMutta ehkä tästä jotain seuraa: kuulin jo että tämä juttuni oli otettu käsittelyyn tuolla Forum Viriumissa. Jes!
Eivät pyöräilykelit lopu lumentuloon. Silloin laitetaan lapsen fillariin nastarenkaat ja kas, näin matka jatkuu. Meillä tokaluokkalainen on pyöräillyt viime talvenakin jokaisena päivänä kouluun ja takaisin. Matkaa kertyy kaksi kilometriä suuntaansa.
VastaaPoistaHienoa jos teillä toimii, meillä ei.
PoistaMiksi ei? Oletko nyt oikeasti avoimin mielin kysymässä vinkkejä miten tuon kuvaamasi koulumatkaongelman voisi taklata vai haluatko vain myötätuntoa väistökouluon mukanaan tuomalle ongelmalle?
PoistaTekstistä löytyvä kysymys on tämä: "Mikä MaaS-ratkaisu mahdollistaisi sen, että tämän kulman lapset (joita on kymmeniä) saisivat talvikaudella koululle yhteiskyydin?" Olen siis kiinnostunut liikennepalveluiden käytöstä.
PoistaTuo on kyllä haaste järjestää kyytiä kouluun ja harrastuksiin. Etenkin jos asuu kauempana kaupungista. Tuttavallani Kouvolassa kaksi lasta ja koulumatkat ovat pitkiä. Pyörillä he ovat menneet kouluun keväällä ja syksyllä. Muuten taksi on ollut helppo tilata koulukyytiä varten. Ajoittain taksikyyti on myös käynyt harrastustoimintaan liittyen kätevänä vaihtoehtona mikäli autoa ei ole ollut käytettävissä. https://www.kouvolantaksijuhanuutinen.fi/taksipalvelut
VastaaPoistaKimppakyytien haaste on se, että edes kolmea alle 135cm lasta ei saa/pysty kuljettamaan tavallisessa autossa. Tavalliseen autoon ei saa mahtumaan kolmea turvavyöistuinta, ei edes kolmea korokeistuinta ja etupenkillä ei saa virallisesti kuljettaa. Tulin tänne lueskelemaan, että josko joku kertoisi realismin harrastuskyydeistä ja tunnistaisi toimivansa laittomasti/virallisten sääntöjen vastaisesti
VastaaPoista